Baš u
ovo doba prošle godine, sada već bivša djevojka, lobirala je odlazak u jedno
amsterdamsko kino. Bilo je vrijeme Festivala međunarodnog dokumentarnog filma u
Amsterdamu (IDFA), inače vrlo poznatog i priznatog festivala tog tipa. Nisam
pasionirani ljubitelj niti znalac filmske umjetnosti niti filmova, ali pogledati
dobar film volim. Voljela je bosanca i hercegovca, pa otuda i sugestija da se
ide gledati baš film čija je radnja smještena u našoj zemlji. Iako program
nisam niti pogledao, baš kao ni raspitao se o nazivu, priči filma, znao sam o
čemu će biti. Na jedan ili drugi način o prošlosti, o ratu, o tegobi. Nisam
htio da idem, ali sam na kraju popustio pod pritiskom. Pogriješio iznova.
Očekivano, radnja filma je bila smještena u ratnu Bosnu i Hercegovinu, a tema
filma je bila trgovina ženama koja je u ratnom periodu cvala u našoj zemlji.
Brutalnost filma i scena, tjerala je i moj pogled od ekrana. Moja djevojka je
par puta i zaplakala, tražila da izađemo i prestanem gledati film. Nisam htio,
insisitirao sam sada kada smo došli, da ga odgledamo do kraja. I jesmo. Taj dan
čitava je publika dobila dozu najčišće i najteže bosanske tegobe, koju ni veseo
i opušten grad, kao što je Amsterdam, nije mogao da odagna narednih dana i
mjeseci. To je bila lekcija, nova za nju, za mene stara, da
bosansko-hercegovačke filmove i filmove o bosni i hercegovini jednostavno ne
treba gledati. Nije zdravo.
Ovogodišnji
filmski festival Berlinale počinjao je baš tu sedmicu kada sam bio u Berlinu.
Filmskoj industriji, možda čak više nego publici, jako bitan događaj. Upravo
berlinska smotra i eventualni zapažen nastup, brojnim režiserima, autorima i
glumcima znači odškrinuta vrata prema zvjezdanom filmskom nebu. Evropskom, pa možda i
američkom. Ovog puta na sugestiju
sestre, biramo film hrvatskog autora Bobe Jeličića, čija je radnja smještena u
Bosni i Hercegovini, u Mostaru. Premijera, ali za mene bez iščekivanja. Znao
sam o čemu će biti. Znao sam da idem po još jednu dozu.
„Obrana
i zaštita“ film je o Slavku, hrvatu u postkonfliktnom Mostaru, mjestu izražene,
što realne, što artificijalne podjele među ljudima, mjestu sukoba, što realne,
što artificijelne dezorijentiranosti, a sigurno mjestu stagnacije. Glavni lik
kojeg tumači odlični Bogdan Diklić, na rascjepu je između moralno i emotivno
ispravnog izbora odlaska na dženazu svom netom umrlom prijatelju, bošnjaku, sa
„one tamo“ strane Neretve, i nametnutog okvira ponašanja, podjele i potrebe za
pripadnošću i izborom „svoje“ strane grada. Jačina moralne dileme, koja
naglašava prisutnost podjele i efekat prethodnog rata i na najbanalnije, pa i
najmorbidnije elemente svakodnevog života – ritual i običaj oproštaja od
pokojnika, dodatno je pojačana Slavkovim strahom od gubljenja pozicije u očima
pripadnika „svog naroda“. Ovaj strah predstavljen kroz kontinuiranu zabrinutost
da li ga jedan od zvaničnika kantona, očigledno hrvatske nacionalne
pripadnosti, a od kojeg je Slavko tražio ili očekuje rješenje publici
nepoznatog problema, koninutirano izbjegava.
Rezultat je to, nanova straha, da ga je tom zvaničniku, Slavka neko od
„njegovih“ okrarakterisao kao nekoga ko se druži, komunicira tj. nije razdvojen
od „onih tamo“. Straha od društva i instutucija koje preferiraju podjelu. Film
je prepun izuzetno dugih, tjeskobnih kadrova, a većina je snimana kamerom iz
ruke, koja naglašava dezorijentirnost. Fokus je konstantno na licima i likovima
ljudi, a pozadina, grad u kojem se radnja dešava, i na jednoj i drugoj obali, u
mutnom. Čini mi se sličnog razloga,
fokusa na lik, dramu i tegobu kroz koju Slavko prolazi. Kako sam režiser
reče to je bilo neophodno, kako, pazite, parafraziraću, „film ne bi izgledao na
razglednicu, obzirom da na prelijepe predjele u samom gradu“. Film završava bez
posebnog rezultata, Slavko je otišao na dženazu, a zvaničnik od kojeg očekuje
sastanak i rješenje nekog problema, ga ipak na kraju poziva, te se film
završava čekanjem zvaničnika da ga primi.
Težak
i tjeskoban film. Većina bi ljudi rekla
i reći će realan. No, zaista je li i potreban? Šta je autor htio reći, postići
sem publici dati novu dozu tegobe? U sesiji pitanja i odgovora, kaže htio je
konstatirati realno stanje u Mostaru, obzirom da je on sam rodom iz tog grada.
Inače živi u Hrvatskoj. Htio sam ga
pitati, zašto nije snimio sličan film u Vukovaru, sigurno mjestu gdje ima iste
ako ne veće tjeskobe i frustracije. Htio sam ga pitati zašto nije snimio film o
nekom Nedeljku i Anti, pa pokazao razrušeni i neobnovljeni Vukovar u srcu
evropske Hrvatske. Htio sam ga pitati smatra li da 20.000 ljudi koji se protive
ćirilici u Vukovaru, imaju dovoljno straha, otpora, mržnje prema drugačijem za
jedan berlinski film? Ali nisam.
No, jesam
se javio za riječ. Rekao sam da sam nevoljko došao da gledam, jer sam znao da
će film biti tegoban, i da mi je zapravo dojadilo slušati i gledati tjeskobne
filmove o Bosni i Hercegovini. Pitao sam ga da li misli da li će, kada i da li
će ikada filmski umjetnici i radnici uspjeti naći inspiraciju za film čija je
radnja u Bosni i Hercegovini ili vezan za Bosnu i Hercegovinu, a da ne bude
vezan za rat. U narodu rečeno, da ne bude crnjak. Režiseru se
pitanje nije svidjelo, te je rekao kako bi mogli snimati u ružičastoj
perspektivi i praviti se da to nije tako, ali to ne bi bilo realno i da bi to
bila fikcija. Bobo je dobio je aplauz, a ja nisam dobio priliku da repliciram.
Da jesam pitao bih ga slijedeće.
Pitao
bih ga, kada i ako je šetao Berlinom, da li je možda vidio centralni dio grada,
gdje okruženi i ograđeni bilboardima bukvalno u blatu i ruševinanama, u
šatorima koji podsjećaju na indijanske, samo napravljeni od otpada, u 2013
godini, u glavnom gradu moćne Njemačke žive beskućnici. Bolesni, prljavi,
jadni, škart tog sistema. Rekao bih mali konflikt sa crvenim tepihom festivala.
Je li ikada bio u Parizu, gradu svjetlosti, i vidio hiljade beskućnika koji
spavaju po ulicama? Morala dilema za parižane. Je li bio u Briselu i vidio
romske porodice kako žive u holu željezničke stanice u centru grada, na
dušecima, okruženi koferima, prljavštini i propuhu? Strahuju li oni od EU
administracije? Pitao bih ga je li mogao snimiti film o ljubavi koja
prevazilazi granice, kojih Mostar sigurno ima. Pitao bih ga je li mogao snimiti
film o mladim ljudima, koji i u takvom, post-konfliktnom društvu uspjevaju i
postaju poznate i priznate ličnosti. O mladim i uspješnim bosancima i hercegovcima
koji rade u Google-u, Svjetskoj Banci, IMF-u itd?. Htio sam ga pitati da li misli
da je mogao pokloniti svom gradu film kojim će se mostarci ponositi? Je li
mogao svojoj Hercegovini pokloniti film o prelijepoj pećini Vjetrenici, Hutovom
Blatu, mladom hercegovcu koji se vraća u Hercegovinu i uživa u prelijepom
suncu, ukusnoj hrani, lijepim mostarkama, mirisnim mostarskim noćima i ledenoj
Neretvi? Može li se snimiti film o Tim
Clancy-iju, amerikancu koji je u našoj zemlji, posebno u Hercegovini, pronašao
veću radost i zadovoljstvo životom nego bilo gdje drugo na svijetu? Možda se mogao
snimiti film o uspješnim društvima zapada, konfliktima i rješenjima koje su ta
društva našla da bi sada živjela u miru?
Mogao je
i može se. I to je također realno stanje stvari. I to je konstatacija
situacije, samo je pepsektiva i svrha malo drugačija. Nikakva fikcija, samo
zbilja, tačnije dio iste. Za publiku
pozitivnija, edukativnija i inspirativnija. Pokazati da se može i treba bolje.
Da se može uspjeti i može živjeti. Biti pobjednik,a ne gubitnik. Stvar je
izbora i interesa. Možda i umijeća.
Nije nikakvo
umijeće u pustinji naći zrno pijeska, niti u moru naći slanu vodu. Za mene je
umjetnost u pustinji pronaći život, na moru vidjeti kopno. Umjetnost, a kad se
baviš javnim poslom i obaveza. Baš kao što bi afirmacija zemlje morala biti
obaveza za radove koji se finansiraju parama te zemlje, u ovom slučaju
Fondacije za kinematografiju BIH.
Naime,
od tegobnog filma, zemlja neće imati nikakve koristi. Od pozitivnog, isto
realnog, ipak hoće. Zašto ove druge ne stimulisati i dodijeljivati više poena
pri evaluaciji projekata koji će se finansirati parama iz proračuna. Pa možda
se onda nakon neke berlinske premijere sa Hercegovinom i Bosnom u glavnim
ulogama, ne čuju tegobni uzdasi i zabrinuta pitanja iz publike „da li ima
konflikta i sada“ i je li sada sigurno u našoj zemlji. Možda se tada umjesto
uzdaha tegobe, čuju uzdasi oduševljenja prirodom, planinom, toplinom ljudi, a
misli u glavama publike budu „moram tu zemlju vidjeti“. To bi nam bilo svima
korisnije.
No
problem u tome svemu tome, što je izgleda put do zvijezda popločan jedino
pričama o bosanskom konfliktu, patnji i stradanju. Problem je što, na kraju,
svima njima jedino bitno doći do festivala i festivalskih zvijezda, a najbrži
put je tegobnim pričama. Oproban recept rekao bih.
BH
tegobom do filmskih evropskih zvijezda. Moram reći da vam ne želim uspjeh u
radu.
No comments:
Post a Comment